Regionalizacja tonerów XEROX

18-09-2020

Amerykański koncern XEROX jest jednym z największych światowych dostawców cyfrowych drukarek oraz materiałów i usług z nimi związanych.  Toner XEROX do drukarek laserowych tej marki jest produktem, do którego został przypisany przez producenta region dystrybucyjny. Jest on zapisany na chipie znajdującym się w kasecie i może mieć wpływ na kompatybilność materiałów eksploatacyjnych z drukarką. Niewłaściwy region dla toner XEROX Phaser może powodować wyświetlenie komunikatu Xerox invalid toner, ostrzeżenia i brak możliwości druku. Problem dotyczy zarówno tonerów oryginalnych XEROX, jak i zamienników, gdyż każdy z nich musi mieć zakodowaną informację o regionie.

Materiały eksploatacyjne XEROX a regionalizacja

Wiele amerykańskich marek produkujących elektronikę decyduje się na regionalizację swoich produktów. Może wynikać to z powodów ekonomicznych lub użytkowych, jednak dla użytkowników potrafi generować problemy. Wybrany toner XEROX dostępny w oficjalnej, autoryzowanej dystrybucji na rynku polskim będzie miał oznaczenie regionu ustawione na 3. Problemy z regionalizacją tonerów XEROX w Polsce występują często, gdyż w regionie na zachód od naszego państwa oznaczenie to 2. Dlatego też sprzęty używane sprowadzone zza zachodniej granicy, jak również tonery zakupione w tamtych sklepach będą miały inny region. W zależności od modelu toner XEROX Phaser może powodować konflikt i uniemożliwić druk. W wyższych wybranych modelach drukarek, jak donoszą użytkownicy, drukarka płynnie zmienia kod regionu w ustawieniach i przechodzi do normalnego trybu pracy. Warto jednak zadbać, by oznaczenie regionu, jakie ma nowy toner XEROX, zgadzało się z tym, który był wcześniej użytkowany.

Jak sprawdzić region w drukarce lub tonerze XEROX Phaser?

Z uwagi na dużą ilość różnorodnych urządzeń, ich obsługę oraz sterowniki nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Można wypróbować kilka możliwości:

  1. Jeżeli drukarka ma nadal sprawny toner XEROX, warto wydrukować stronę konfiguracyjną - testową. Informacje o regionalizacji często znajdują się w sekcji ustawień ogólnych - General.
  2. Jeżeli toner już nie umożliwia wydruku, ale jest obecny i oryginalny, warto sprawdzić jego oznaczenie OEM. Każdy z regionów ma nieco inne oznaczenia tonerów, różniące się najczęściej na ostatniej cyfrowej pozycji. Warto sprawdzić w dokumentacji drukarki informacje o materiałach eksploatacyjnych, by zidentyfikować region, albo po prostu zakupić toner o dokładnie tym samym oznaczeniu, co poprzedni.
  3. W drukarkach z wyświetlaczem informacja o rodzajach materiałów eksploatacyjnych jest dostępna w menu urządzenia, w informacjach o wkładzie toneru.
  4. Drukarki z zainstalowanymi sterownikami w systemie operacyjnym komputera, do którego są podłączone, również mogą udostępniać informacje o kodach materiałów eksploatacyjnych lub regionie pracy urządzenia. Należy szukać ich w ustawieniach lub informacjach dedykowanego oprogramowania lub sterownika.

Drukarki XEROX nowo zakupione, również te linii toner XEROX Phaser mogą być przed instalacją pierwszego tonera nieprzypisane do żadnego regionu. To pierwszy wykorzystany toner XEROX w takiej sytuacji ustawia region drukarki.

Rozwiązanie problemu regionalizacji tonerów XEROX

Jeżeli problem regionalizacji dotyczy wykorzystywanej drukarki, należy szczególną uwagę zwrócić na kupowane tonery XEROX Phaser lub innych linii. Na rynku polskim dostępne są także produkty z innymi kodami regionów, jednak często są one o kilkanaście złotych droższe. Tonery regenerowane, o nieznanym pochodzeniu i niepodanym dokładnym numerze tonera lub określonej regionalizacji lepiej omijać. Wbrew pozorom problem innego kodu regionu może dotyczyć nawet drukarek nowych kupowanych w Polsce, od oficjalnych sprzedawców. Jeżeli pierwszy instalowany w nich toner XEROX był sprowadzony z innego regionu, co czasem ma miejsce w przypadku nowości rynkowych, jest ryzyko jej ustawienia na region inny niż 3. Istnieje również możliwość zmiany kodu regionu drukarki w serwisie XEROX.